DALYVAUJAMOJO BIUDŽETO PROJEKTO BAIGIAMASIS RENGINYS KALVELIŲ „AUŠROS“ GIMNAZIJOJE

Norėdami būti turtingi ir protingi, visų pirma, turime išmokti valdyti turimus pinigus. Pradinukai, gavę arbatpinigių, mąsto, kaip juos išleisti: nusipirkti visaverčius pietus, taupyti ar pasiduoti „tuščioms“ pagundoms. Taigi nuo mažens mąstome apie išlaidas. Augant poreikiai didėja. Atsakomybė – taip pat. O jeigu tektų išleisti visai gimnazijai skirtą tam tikrą pinigų sumą? Ką įsigytume? „Dalyvaujamojo biudžeto“ dėka galėjome ne tik pateikti šiuos klausimus, bet ir į juos atsakyti. Vasario 23 dieną pirmą kartą susitikome su TILS atstovais ir apmąstėme savo gimnazijos poreikius. Siūlėme įvairių idėjų, kurios padėtų mums gerinti viešojo kalbėjimo įgūdžius bei siekti geresnių matematikos rezultatų.

            Po kelių mėnesių svarstymų, diskusijų klasėse, bendradarbiaujant su vadovais, klausiant tėvų patarimų, pavyko sukurti tris 1500 eurų vertės projektus, iš kurių bus įgyvendintas tik vienas.

2021 gegužės 20 dieną „Transparency International“ (TILS) Lietuvos skyriaus atstovai Deimantė Žemgulytė ir Povilas Rinkevičius pakvietė mūsų gimnazijos mokinius ir mokytojus  į virtualų susitikimą, kurio metu mūsų gimnazijos mokiniai pristatė savo projektus, argumentavo jų svarbą, pateikė sąmatą. Projekto „Bilbordai“ atstovas Deimantas Surininas (7 kl.) pasakojo apie savo komandos viziją lietuvių kalbos ir matematikos kabinetuose turėti mokinių poreikius atitinkančių lentų. Kilo diskusija, ar nepakanka turimų interaktyvių lentų, ar iš tiesų technologijos taip sparčiai žengė pirmyn, kad esamos nebeatitininka mokinių poreikių. Antroji komanda (8 kl.) pristatė idėją įsigyti šachmatų inventorių ir bendradarbiaujant su šachmatų mokykla organizuoti neformaliojo ugdymo veiklą. Kaip žinia, žaidžiant šachmatais gerėja mūsų loginio mąstymo, reikalingo sprendžiant matematikos uždavinius ir atliekant lietuvių kalbos užduotis, procesai.  Mokinių skaičiavimais turimų lėšų pakaktų ne tik šachmatų įrangai, bet ir megėjiškai garso įrašymo aparatūrai, kuri būtų skirta įkalbėjus eilėraštį, būsimą viešąją kalbą pasiklausyti ir ištaisyti tarties bei kirčiavimo klaidas. Mokiniai domėjosi, kur vyktų numatyta veikla, kaip ilgai tarnautų įrenginiai. Į rūpimus klausimus atsakė projekto „Šachmatai“ nariai. Trečioji grupė, atstovaujama Dijos Paulikaitės (III G kl.), siūlė įsigyti tribūnų, grafinių planšečių bei rodyklių. Buvo teigiama, kad šios priemonės padės mokiniams, dažniau stovint tribūnose, įveikti viešojo kalbėjimo baimę ir lavinti įgūdį kalbėti prieš auditoriją. Grafinės planšetės pagerintų matematikos rezultatus ir įgalintų mokytis šiuolaikiškai bei patraukliai. Diskutuojant dažnai kilo klausimų dėl išliekamosios vertės, mokinių saugumo, poreikio, techninio įgyvendinimo. Vadinasi, vaikai pasiruošę atsakingai leisti Kokybės krepšelio projekto (Nr. 09.2.1-ESFA-V-719-01-0001 finansuojamo Europos socialinio fondo) lėšas, tausoti priemones, rūpintis saugumu ir siekti geresnių rezultatų.

Vieningai sutarėme, kad visos idėjos geros, tačiau būtina apsispręsti ir balsuoti už patraukliausią. Po dešimties minučių balsavimo per nuotolį paaiškėjo, kad laimi trečiasis projektas „Tai, ko reikia“. Džiugi žinia jo autoriams, tačiau, tenka pripažinti, kad tai didelė atsakomybė tinkamai įgyvendinti pasiūlytas idėjas. Kitų dalyvių nusiminimą numalšino „Dalyvaujamojo biudžeto“ koordinatorė ekonomikos ir verslumo mokytoja, pažadėjusi taupiai leisti lėšas ir bent iš dalies įgyvendinti nenugalėjusių projektų idėjas. Mūsų laukia dar keli svarbūs projekto įgyvendinimo etapai, kuriuos, tikime, įveiksime, juolab, kad ne pirmą kartą vykdome „Dalyvaujamojo biudžeto“ projektą ir turime patirties.

Dėkojame TILS atstovams už gražią iniciatyvą leisti mokiniams patiems spręsti dėl gimnazijos lėšų panaudojimo. Taip ugdome ne tik finansinį raštingumą, bet ir mokinių atsakomybę už savo sprendimus bei sėkmingą mokymąsi. Tikimės, kad tai taps dar vienu geruoju pavyzdžiu Lietuvoje, kai mokiniai yra įtraukiami į viešųjų sprendimų priėmimą gimnazijoje ir prisideda prie gimnazijos biudžeto dalies paskirstymo.

Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Nina Bašajevienė,

lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Daiva Pugačiovienė,

ekonomikos ir verslumo mokytoja Jekaterina Zvereva